ACADEMIA ROMÂNĂ
COMITETUL ROMÂN DE ISTORIE ȘI FILOSOFIE A ȘTIINȚEI ȘI TEHNICII
Divizia de Logică, Metodologie și Filosofie a Științei
Apel la contribuții
la
Simpozionul
Dialogul între generații în știință și tehnică
31 octombrie 2019, 15-18, Academia Română, Sala de consiliu (Calea Victoriei, 125)
După cum se știe, ritmul descoperirilor din știință și al realizărilor ingenioase in tehnică este atât de alert încât reprezentările despre fenomenele studiate sunt mereu mai noi și atât de noi încât, cel puțin cercetătorilor tineri, discontinuitatea în cercetarea științifică și tehnică le pare indiscutabilă.
Mai e vreo legătură între ceea ce au creat cercetătorii acum, nu 50, ci doar 30 sau 20 de ani, cu ceea ce se cunoaște și se creează astăzi? (Desigur, nu doar în România). Și mai are vreun rost ca cei de astăzi să învețe de la cei de ieri? Ce să învețe?
Oare istoria științei și tehnicii are doar un rol de memorie culturală, sau ajută și în procesul problematizării și a descoperirilor noi? (Ce anume din această istorie a științei și tehnicii? Și cum trebuie aceasta realizată pentru ca să fie într-adevăr folositoare științei și tehnicii actuale?)
Dar au timp să învețe cercetătorii tineri de astazi de la cei de ieri?
Problema filosofică a dialecticii continuitate-discontinuitate în cunoașterea științifică și tehnică (iar cunoașterea științifică nu se referă doar la științele exacte, la fel cum construirea inteligenței artificiale implică multi și transdisciplinaritate) apare astfel în două registre: cel al raportului între cunoștințe, teorii, dispozitive, aparate, instrumente, procedee vechi și noi, și cel al raportului între cercetătorii de acum și cei de dinainte.
Cu alte cuvinte, provocarea simpozionului este punerea acestei probleme filosofice înseși, tocmai în fața perspectivelor disjuncte extreme.
Titlurile și scurte rezumate (cu diacritice) vor fi trimise până la 15 septembrie 2019 la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..